ondt i lænden

I 2002 startede jeg på højskole. Efter en uges tid fik jeg ondt i lænden. En tiltagende ømhed og stivhed, især når jeg løb, gik eller sad.

 

Jeg gik til idrætslæreren. ”Tigerbalsam” sagde han, ”der er sikkert en af drengene der gerne vil hjælpe dig med at massere det på”.

 

Slet ikke en dårlig ide.

 

Jeg ville alligevel spørge en mere, nemlig yogalæreren. Hun bad mig om at gå nogle skridt mens hun kiggede på. Og så bad hun mig om at rette mig op i nakken. Selv om det var lænden, jeg havde ondt i.

 

Jeg fulgte hendes råd, og begyndte at rette mig op. Efter 2 dage var lænden smidig og uden ømhed. Jeg kunne sidde, gå og løbe uden besvær.

 

Jeg nåede ikke en gang til Matas for at købe tigerbalsam.

 

 

Derfor:

  • Næste gang lænden brokker sig, prøv at rette dig op i nakken. Det giver plads i lænden, da det hjælper lænden til at genvinde sin naturlige svaj.
  • Det kan godt være, det ikke tager smerten, fordi årsagen er et andet sted end i holdningen. Hvor det kommer fra, kan vi evt. sammen finde ud af i klinikken.
  • Også når du kender årsagen til lændesmerten, kan holdningsændringen være værd at forsøge, fordi en bedre holdning i nakken letter tilværelsen for en lænd der gør ondt.
  • Hvordan du kan rette dig op uden at få sammenklemte skulderblade – det kan du se på videoen her.

 

 

 

Det er en lille bitte bevægelse. Prøv det selv foran spejlet. Læg mærke til, at jeg på intet tidspunkt fokuserer på at trække maven ind, det sker helt af sig selv.

 

En anden ting er hvorfor jeg på lige det tidspunkt gik og faldt sammen i nakken? Man kan sige, jeg ikke indtog min fulde højde. Jeg var 3-4 år ældre end de fleste andre elever på højskolen, jeg tog pause fra et universitetsstudie for at gå på højskole og var udlænding. De fleste andre var danskere og for første gang rigtigt hjemmefra. Selv om der ikke var mange års alderforskel følte jeg mig anderledes! Jeg fik lyst til at gemme mig i mængden, og min kropsholdning afspejlede det. Når jeg rettede mig op, ændrede min holdning til omverdenen sig også, og jeg fik øje på dem på skolen som var ligesom mig.

Slip for ondt i skuldrene:

Download (for 0 kr.) guide 'Skuldre bløde som smør. 8 øvelser i 8 minutter'. Super enkel måde at slippe for skulder-nakke spændinger, samt forebygge hovedpine, smerter og hold.

Samtidig får du mit nyhedsbrev - og kun mit nyhedsbrev, jeg giver ikke din mail til nogen.
Du kan godt glæde dig til tips og tilbud til mere velvære i hverdagen. Du kan afmelde dig en hver tid.

Something went wrong. Please check your entries and try again.
massage-saara-gedved

Jeg hjælper dig, som døjer med spændinger, ondt i kroppen og har brug for at stresse af.

Saara Talonpoika Lippmann.