sportsskader-massage

Du kender måske en, der løber? Og hun/han bliver ved med at løbe, selv om det ene knæ begynder at gøre ondt. Fordi vedkommende er optaget af at følge den træningsplan, som efter al fornuft burde være overkommelig. Og som tænker, at det med knæet bare må løbes væk. Indtil smerten i knæet begynder at holde én vågen om natten.
Måske kender du flere, som hende/ham? Eller måske kender du det selv, det med at følge en plan, at ville få noget igennem, også når kroppen siger fra: 'Jeg SKAL blive færdig med at lægge fliserne i dag - jeg kan bare bide tænderne sammen!'
Jeg mener ikke, at det er forkert. Men min erfaring er, at det er bedst at vide, hvad man gør - og bevidst vælge til eller fra.

 

Respekt for kroppens grænser

Til mine foredrag laver vi øvelser. Og her siger jeg det igen og igen:

"Mærk efter."
"Mærk efter om det er godt for din lænd."
"Gå kun til grænsen, overskrid den ikke."
"Det her skal føles ok i nakken."
Når jeg masserer, siger jeg: "Det må godt mærkes, men det skal ikke gøre ondt, Du skal kunne trække vejret."

At mærke efter tjener to formål. Det første: Du skal ikke slå dig selv i stykker ved at lave øvelser! Det hjælper ikke at presse en muskel til at give sig mere, end den kan - det giver flere spændinger og i værste fald en fibersprængning.

Det andet formål er, at du lærer at fornemme, hvor din grænse er.

Hvad har din krop det godt med, og hvad har den det ikke godt med?

 

  • Du lærer dig selv at mærke efter, om det du laver er ok for din ryg. Med tiden gør du det helt ubemærket også i de dagligdags gøremål. Når du er optaget af at få en autostol placeret på bagsædet, mærker du efter, om ryggen har det ok med det, du laver. Så undgår du det dumme vrid, som ville have givet dig et hold i lænden og ødelagt ferien.
  • Du lærer at mærke efter, hvad din dagsform er. Hvad du kan i dag, kan være mere eller mindre, af hvad du kunne i går. Hvad du spiser, hvordan du sover, følelsesmæssige ting med mere påvirker alt sammen fysikken.
  • Når du motionerer, mærker du, om det gør ondt på "den gode" eller "den dårlige" måde - er det træningsømhed, som går i sig selv, eller er der en skade på vej. På den måde kan du bedre afgøre, hvor du kan presse dig selv til en bedre præstation, og hvor du skal holde igen og eventuelt søge en løsning på problemet.
  • Du mærker, om det er nu du skal stoppe med at løbe og gå i stedet for, selv om de andre løber derudad.
  • Du mærker, at nu bliver benene godt brugte af at løbe 2 km, selv om du løb 5 km i sidste år.
  • Du mærker, om det er nu, du skal holde kaffepause og nyde resultatet af de flittige timer i haven. 

Kort sagt: bevidsthed om kroppens grænser kan give færre sygedage, flere dage hvor du føler dig godt tilpas og kan yde (og nyde) dit bedste. Den betyder også, at du kan træffe et bevidst valg om du vil gennemføre et arbejdsprojekt eller løbe en halvmarathon, på bekostning af kroppen.

 

Sådan bliver du mere bevidst om, hvad kroppen har det godt med

Du øger din bevidsthed om kroppen, når du laver øvelser og samtidig mærker efter. Du øver dig også hver gang, du i dit arbejde, dagligdags gøremål, når du ser fjernsyn, mens du motionerer osv. stopper op og mærker efter, hvordan din krop har det lige nu? Hold en pause, hvor du laver en kort 'scanning' af kroppens tilstand.

Slip for ondt i skuldrene:

Download (for 0 kr.) guide 'Skuldre bløde som smør. 8 øvelser i 8 minutter'. Super enkel måde at slippe for skulder-nakke spændinger, samt forebygge hovedpine, smerter og hold.

Samtidig får du mit nyhedsbrev - og kun mit nyhedsbrev, jeg giver ikke din mail til nogen.
Du kan godt glæde dig til tips og tilbud til mere velvære i hverdagen. Du kan afmelde dig en hver tid.

Something went wrong. Please check your entries and try again.
massage-saara-gedved

Jeg hjælper dig, som døjer med spændinger, ondt i kroppen og har brug for at stresse af.

Saara Talonpoika Lippmann.